The Kraft Heinz Company
Wes Geerts is als salesdirector foodservice Benelux verantwoordelijk voor de foodservicetak van The Kraft Heinz Company. Zijn domein is vooral het ‘out of home’ gedeelte, zoals restaurants, bars en catering, maar ook foodservice voor in de zorg, luchtvaartindustrieën en zelfs tankstations. The Kraft Heinz kun je kennen van grote merken zoals Honig, Capri Sun, Philadelphia, De Ruijter, en natuurlijk ook van Heinz. Die merken herken je waarschijnlijk vanuit de supermarkt, maar ook in de foodservice zijn het grote merken. Denk bijvoorbeeld aan Honig, zij hebben een aangepaste lijn met producten die niet in de supermarkt te krijgen zijn, zoals maaltijdcomponenten van pasta, rijst en couscous, maar ook soepen en allerlei warme sauzen. De zoetigheden van De Ruijter, waaronder de chocoladepasta, jam, pindakaas en honing, kom je vaak tegen bij hotels of in ontbijt- en lunchcatering.
De salesactiviteiten worden door een heel team uitgevoerd dat is verspreid van Groningen tot aan zuid Wallonië. Daarnaast zit het hoofdkantoor van The Kraft Heinz Company Benelux in Amsterdam. Ook is er een kantoor in Antwerpen van waaruit België en Luxemburg worden gerund en zit er in Nijmegen een kantoor waar alle research en development worden uitgevoerd.
“Ik geloof dat de totale markt gaat herstellen“
Wes Geerts
In deze podcastaflevering wordt besproken wat het afgelopen jaar voor The Kraft Heinz Company heeft betekend. Zo komt de impact van de lockdown op de markt en de klanten van The Kraft Heinz Company aan bod, maar wordt ook de positieve kant van de crisis benoemd en alle mooie initiatieven die hieruit zijn ontstaan rondom afhaal en delivery. Een voorbeeld hiervan het nieuwe concept Honig Vers Bereid, een dark kitchen vanuit waar betaalbare en gezonde maaltijden worden geleverd aan gezinnen met kinderen.
Natuurlijk gaat het ook over de pijnlijke tweede golf waarin we ons nu begeven. Wederom bekijkt Wes het van de postieve kant en kijkt hij naar ontwikkelingen waarop het bedrijf kan inspelen. Daarbij spreekt hij over de toekomst van het thuiswerken en de impact daarvan op de eet- en drinkgewoontes. Er wordt benoemd dat leveranciers hierin een grote rol kunnen spelen en kijkt dan ook naar de verschillende mogelijkheden.
Wes waagt een blik op de toekomst en heeft er vertrouwen in dat de markt volledig zal herstellen. The Kraft Heinz Company zal zich vooral gaan focussen op afhaal en delivery, omdat ze vooral daarin, en zeker op de korte termijn, nu nieuwe en grote kansen zien. Ook spreekt hij hoopvol over de tijd waarin de horeca weer open zal gaan en verwacht grote pieken te zien wanneer iedereen weer een hapje en een drankje mag doen buiten de deur, maar realiseert zich ook dat men nu niet meer ergens heen hoeft te gaan om een lekker hapje te eten omdat iedereen uitgebreid kennis heeft gemaakt met bezorging.

Ontwikkelingen en uitdagingen
Wes is trots op de manier waarop het team snel omschakelde van een groeiende business naar een dalende business en aankwam met allerlei initiatieven. Het mooiste initiatief vond Wes een samenwerking met een maaltijdleverancier waarmee ze maaltijden zijn gaan leveren aan de zorg om de zorgmedewerkers te steunen.
Voor de lockdown werden er in Wes zijn ogen voornamelijk ongezonde maaltijden afgehaald en bezorgd. De Dark Kitchen van Honig, waarmee gezonde, betaalbare maaltijden worden geleverd aan gezinnen met kinderen, is opgezet binnen zes dagen. Als bedrijf hebben ze daar onwijs veel van geleerd. Uit alle dingen die Wes tijdens de lockdown heeft geleerd, staat dan ook bezorging met stipt bovenaan zijn lijstje.