De Buik is een serie podcasts begonnen over ondernemen in de wereld van eten en drinken, tijdens de coronacrisis. Wij willen laten zien wat er gebeurt in de wereld waar wij zo nauw mee verbonden zijn. Voor nu, om een kijkje achter de schermen te geven bij iedereen die zo hard werkt en moeilijke keuzes moet maken. Voor later, als we terugblikken op deze periode en ons afvragen: hoe was het eigenlijk toen. Iedere aflevering komt er een gast langs met een andere expertise, variërend van restauranteigenaren tot verkoopmanager bij een horecagroothandel, evenementcateraar tot foodhistorica en van coördinator van de voedselbank tot voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland.

Johanneke van Iwaarden: horeca tijdens de coronasluiting

De eerste gast is Johanneke van Iwaarden, mede-eigenaar van The Breda Group, bekend van Maris PiperGutsBREDA en Pita in Amsterdam. Johanneke vertelt in deze aflevering in vijfentwintig minuten over hoe je beslissingen neemt in deze bijzondere periode (hint: dat is heel moeilijk), waarom ze eerst geen afhaal deden en later wel en over hoe je contact houdt met je personeel en je gasten. 

Marcel den Ouden: een lente zonder evenementen

De tweede gast is Marcel den Ouden, mede-eigenaar van Chez Jan, een evenementencateraar bekend van hun prijswinnende hotdogs en chique foodtrucks. Marcel vertelt in deze aflevering in twintig minuten over hoe meer dan de helft van het festival- en evenementenseizoen in rook opging, over hoe zijn partner Juanita, hij en zijn collega’s zich inzetten voor de zorg en natuurlijk over de worsten voor de hotdogs.

Rober Willemsen: het behartigen van de belangen van de horeca 

De derde gast is Rober Willemsen, eigenaar van Melief BenderProeflokaal De PuiMuller & Co en voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland. Rober vertelt in deze aflevering in twintig minuten over hoe hij omgaat met corona in zijn eigen zaken, hoe hij de belangen behartigt van alle 45.000 horecazaken in Nederland en hoe hij naar de toekomst kijkt.

Thijs Sleddering: lege supermarkten en voedselbanken

De vierde gast is Thijs Sleddering, marketing manager Unox en Vegetarische Slager bij Unilever. Daarnaast is hij ook coördinator Voedselbank namens Unilever. Zowel in zijn rol als marketing manager als in zijn rol als coördinator veranderde er van alles door corona. Bij Unox werden campagnes terug getrokken en nieuwe campagnes verzonnen. Thijs vertelt in deze aflevering in twintig minuten ook over hoe mensen thuis tijdens corona anders eten dan voorheen en over de impact op voedselbanken, die draaien op vrijwilligers in risicogroepen en die door het hamsteren geen eten meer hadden voor de mensen die zich tot hen wenden in deze onzekere tijd.

Karin Lindenhovius: wat er gebeurt als alle horeca dicht moet

De vijfde gast is Karin Lindenhovius, manager verkoop, marketing en e-commerce bij De Kweker, de groothandel voor de horeca van Amsterdam en omstreken. Karin vertelt in deze aflevering in twintig minuten over hoe deze groothandel omgaat met het wegvallen van de vraag omdat alle horeca dicht moest en hoe vervolgens een deel overschakelde op afhalen en bezorgen. Waar moeten restaurants dan aan denken? En wat is er gebeurd met het eten en drinken dat zou bederven?

Charlotte Kleyn: eten tijdens de pest en oorlog

De zesde gast is Charlotte Kleyn: food historica, auteur van het boek Luilekkerland en columnist voor Het Parool. Charlotte is de geschiedenis ingedoken en heeft opgezocht hoe crisis eten er vroeger uitzag. Ze vertelt in deze aflevering in twintig minuten verhalen van het beleg van Parijs in de 19e eeuw, meer over de oorsprong van hamsteren en komt met een opvallende vondst: tijdens de pest gingen mensen of heel devoot leven of echt losbandig leven, alsof het einde der tijden nabij was. Dus als je op je balkon zit met je wijntje en je kaasje of als je keihard aan het hometrainen bent om fit te worden, je bent net als de mensen in de Middeleeuwen.

Petra Possel: media, eten, Amsterdam en Friesland

De zevende gast is Petra Possel, bekend als presentator van Radio Mangiare, recensent van NRC Handelsblad in Amsterdam, podcastmaker en auteur van meerdere boeken. Petra vertelt in deze aflevering in dertig minuten met haar kenmerkende radiostem over Radio Mangiare, over de podcasts die ze maakt en over recenseren voor NRC Handelsblad. Ook het verschil tussen leven in de grote stad en het platte (Fries)land komt aan bod. Ze geeft een inkijkje in het leven van radio maken tijdens een “intelligente lockdown” en vertelt over de food media in een wereld zonder horeca. Ook geeft ze maar liefst drie tips voor goed eten afhalen in Amsterdam.

Ron de Jong: ondernemer met kroegen die dicht zijn

De achtste gast is Ron de Jong, eigenaar van vijf bekende zaken in het centrum van Rotterdam, onder meer Bokaal en De Gele Kanarie. Ron vertelt ons in deze aflevering in twintig minuten over zijn 148 medewerkers, zijn vijf zaken (BokaalBotaneroDe Gele KanarieFontein en Weena), voor de corona-crisis, nu en werpt een blik in de toekomst. Hij spreekt over de onmogelijkheid van de anderhalve-meter-economie en “het nieuwe normaal”. Ook heeft hij een duidelijk verhaal over hoe we er in deze lastige periode voor de dichte horeca verder zouden moeten: met zijn allen.

Milan Arandelovic: hotels en het Europese perspectief

De negende gast is Milan Arandelovic, CCO van de hoteldivisie van Around Town en mede-eigenaar van Restaurant Domenica in Amsterdam. Milan vertelt ons in deze aflevering in dertig minuten over de 168 hotels die Around Town door heel Europa bezit, hoe de landen in Europa verschillend met de coronacrisis omgaan en wat er in deze periode nog wel kan met hotels. Dat blijkt in Israel heel anders dan in Duitsland. Hij is eerlijk over wat het persoonlijk met hem doet, deze tijd van afstand en geeft aan wat er de komende periode zou moeten gebeuren om weer verder te kunnen met de horeca in Europa.

Wouter Verkerk: gastvrijheid in tijden van gesloten deuren

De tiende gast is Wouter Verkerk, expert op het gebied van gastvrijheid, adviseur in de horeca en auteur van vele boeken hierover. Wouter vertelt ons in deze aflevering in dertig minuten over gastvrijheid in tijden van de corona-crisis, over hoe de horeca in deze moeilijke tijden toch positief kan blijven en uiteraard bespreekt hij het ‘nieuwe normaal’. Ook komt het boek dat hij samen met host van de podcast en mede-oprichter van de Buik Gijsbregt Brouwer aan het schrijven is aan bod: horeca na corona.

Edwin Klaassen: over het zelf hebben van corona en de invloed op je bedrijf  

De elfde gast is Edwin Klaasen, een van de bekendste bakkers van Nederland (Desemenzo), auteur van verschillende boeken over bakken en leverancier van brood in de horeca. Edwin vertelt ons uitgebreid over het hoe was om zelf corona te hebben en hoe hij daarmee omgegaan is op zakelijk gebied. Ook vertelt hij over hoe het er nu voor staat in zijn bakkerij, wat de impact op de business is geweest en welke initiatieven hij heeft opgezet tijdens de crisis.

Eke Bosman: de wereld van snacks

De twaalfde gast is Eke Bosman, online redacteur bij Radio538 en ook bekend als Nederlands bekendste snackliefhebber: Snackspert. Eke praat ons uitgebreid bij over hoe de coronacrisis eigenlijk goed is voor de snackliefhebber. Zo kan je nog steeds langs bij de snackbar, heeft de supermarkt veel snacks en zijn er nu ook restaurants die normaal gesproken geen snacks bereiden, die dit nu wel doen.

Rob Baan: gezond de crisis uit

De dertiende gast is Rob Baan: directeur en eigenaar van Koppert Cress, bekend van de microgroenten die zij leveren aan meer dan 70.000 restaurants wereldwijd. Rob vertelt over het monopolie dat supermarkten nu hebben op voeding, vertelt over gezondheid en goed eten en over de rol die chefs zouden kunnen spelen in beter eten. Uiteraard spreekt hij uitgebreid over de coronacrisis en wat er gebeurd is de afgelopen maanden. Minstens zo belangrijk, wat de komende maanden gaan brengen.

Maartje Nelissen: hier eet je nooit meer

De veertiende gast is Maartje Nelissen, mede-eigenaar en ‘chief flavor’ van The Food Line-up, bekend van hun baanbrekende cateringklussen, zoals Brasserie 2050 op Lowlands. Maartje vertelt over de periode vanaf februari tot nu toe: over het verdwijnen van alle klussen, over de nieuwe toffe concepten die ze gelanceerd hebben, zoals Table for two en The Food Pick-up waardoor meer mensen van de cateringkunsten van The Food Line-up kunnen proeven.

Renske Satijn: een stad zonder toeristen

De vijftiende gast is Renske Satijn, manager Rotterdam Tourist Information & Hospitality bij Rotterdam Partners. Renske praat ons uitgebreid bij over hoe het is om als stad ineens mensen op te roepen om juist niet te komen en thuis te blijven, over welke alternatieven er zijn voor Rotterdammers en niet-Rotterdammers en hoe de stad (weer) gastvrij kan worden. Uiteraard met veel aandacht voor de gastronomische en culinaire aspecten van Rotterdam.

Raymond Wilders: innovaties in het reserveren

De zestiende gast is Raymond Wilders, mede-oprichter en mede-eigenaar van Formitable, de reserveringssoftware voor meer dan 1.500 goede restaurants in Nederland. Raymond vertelt over hoe er nieuwe functionaliteiten gebouwd werden, zoals cadeaubonnen, een webshop voor afhalen en bezorgen en een nieuwsbrief en hoe deze ontwikkelingen plaatsvonden tijdens de crisis. Ook vertelt hij dat restaurants eigenlijk online bedrijven zijn en welke software nog meer in restaurants opduikt.

Tristan Algera: zo kunnen verpakkingen wel duurzaam zijn

De zeventiende gast is Tristan Algera, mede-oprichter en mede-eigenaar van Shared Packaging, een startup die ervoor wil zorgen dat de verpakkingen in de wereld van bezorging en afhalen herbruikt gaan worden, een duurzamere oplossing die ervoor zorgt dat er minder afval is. Tristan gaat in op de afgelopen corona periode, die een enorme versnelling heeft opgeleverd voor zijn bedrijf. Inmiddels loopt de eerste pilot en kun je via de grote drie bezorgplatforms bestellen en bij zeven restaurants in Rotterdam aanvinken dat je geen wegwerpverpakking wil, maar een herbruikbare bowl. Hij legt uit waarom dit nodig is en wat de toekomst brengt voor zijn bedrijf en de wereld van verpakking in bezorging én in de supermarkt.

Roelof van Dinter: Coca-Cola tijdens en na de lockdown

De achttiende gast is Roelof van Dinter, director out of home van Coca-Cola European Partners. Met onder andere Coca-Cola, Fuze Tea en Chaudfontaine zijn zij een van de grootste spelers in de horecawereld. Roelof vertelt over wat Coca-Cola deed tijdens de ‘intelligent lockdown’ voor de horeca, over hoe het nu gaat met de business en wat zijn verwachtingen zijn voor de komende periode. Over de campagnes tijdens en na de lockdown, over helpen bij delivery en de uitdagingen voor het najaar.

Janneke van Wanrooy: snoepen in onzekere tijden

De negentiende gast is Janneke van Wanrooy, International Category Manager bij Cloetta, een van de grootste zoetwarenbedrijven van Europa, bekend van onder meer Red Band, Lonka, Venco, Sportlife en King. Janneke vertelt over hoe het snoepgedrag van mensen veranderde toen ze niet meer naar school en werk mochten, wat Cloetta deed met al het schepsnoep dat niet meer verkocht kon worden, hoe Europeanen verschillend omgingen met de lockdown en hoe je snoep, chocola, fudge, kauwgom en keelpastilles aan de man brengt.