De horeca mag eindelijk weer open! Dit is het moment om voor jezelf en je klanten, de horeca, in actie te komen. Wat kan je nu allemaal doen? Wij helpen je hierbij door acht ideeën te geven. In deze blog worden deze acht ideeën toegelicht. Als je echt wilt opvallen tijdens de heropening van de horeca, maak dan gebruik van deze tips.
1) Fotoshoot met de hashtag #welkomterug
Help je klanten door een fotoshoot te houden van hun horecazaken, zodat ze die foto’s kunnen delen op hun socials en jij op je eigen socials. Maak foto’s van de ingang met een open deur, de voorjaarsmenukaarten, het terras met de nieuw gelakte tafeltjes, een mooi gerecht en leuk lachende teamleden. Geef deze foto’s aan je klanten zodat ze deze kunnen gebruiken in hun promotie rond de heropening. Deel deze in de week voorafgaand aan de opening op Instagram, Facebook, de website etc. met de hashtag #welkomterug en tag de zaken.
2) Support de horeca met jouw product
Productacties zijn er in allerlei soorten en maten en zorgen voor positiviteit rondom je merk en de horecazaken van je klanten. Je kan bijvoorbeeld in de eerste week de eerste 10 gasten van je klanten een gratis (tweede) drankje of lekkernij aanbieden. Het mes snijdt aan meerdere kanten; je zorgt voor aanloop bij je klanten, je hebt wat leuks te melden op je socials en mensen kunnen hun positieve ervaring delen op hun eigen socials. Je kunt de horecazaken hierbij helpen door deze producten beschikbaar te stellen of voor een gereduceerd tarief aan te bieden.
3) Introduceer een tijdelijke taart, champagne of ander feestelijk product
Ontwikkel een speciaal ‘feestbiertje’, een tasty heropenings tompouce of een borrelsnack speciaal voor tijdens de eerste weken van de heropening. Je draagt concreet bij aan de positieve sfeer en jij en je klanten kunnen makkelijk content creëren en klanten blij maken. Lanceer dit product echt als een product dat alleen rond de heropening geleverd wordt.
4) Podcast / video serie: back in business
Breng je klanten in beeld op video of laat ze aan het woord in een podcastserie. Door in een serie je klanten een podium te geven voelen ze zich gezien. Deel de opnames in korte ‘bites’ op de socials en andere kanalen waardoor ze zichtbaar worden en gasten opgeroepen worden weer naar de horeca (en jouw klanten) te komen.
5) Lokaal de beste: verhalen in Rotterdam en Amsterdam en Utrecht!
Wij tonen jouw klanten op de Buik in een serie van top 10’s bij de heropening. De thema’s bepalen we samen, bv terras, strand, aan het water, nieuwe menukaart, nieuw tijdens de pandemie. Wij zorgen voor bereik onder een hunkerend publiek van foodies via onze site, nieuwsbrief en social media in de drie steden.
6) Mini activatie tour
Wij nemen jouw teamleden mee langs 3 – 10 zaken in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht in de weken voor de heropening. We ontwikkelen een mini activatie waarmee we langs de horecazaken gaan en doen dit altijd in combinatie met mensen van Accountmanagement en de Buik Agency. Een activatie kan bestaan uit een combinatie van een aardigheidje, een goede deal en aandacht vanuit de leverancier waardoor je klant zich gezien voelt, support krijgt en de connectie (opnieuw) gemaakt wordt.
7) Wake up & smell the coffee – trend tour
Wij nemen jouw team in de weken vooraf aan de heropening langs de horeca en laten je zien hoe de vlag er nu ECHT bijhangt. Je spreekt ondernemers en ziet de zaken van dichtbij. Wij duiden de situatie en zorgen voor een mooie tour, waarbij kennis, netwerk, expertise en gezelligheid gekoppeld worden. Bekenden van ons kennen dit als onze ‘Foodservice Trendtour’, een beproefd concept dat écht werkt.
8) Interne podcast (of video of webinar) – wij praten jullie helemaal bij
Wij vertellen – digitaal – hoe de vlag erbij hangt in de horeca. Wat speelt er na een jaar corona? Wat gebeurt er in de markt? Eventueel bouwen we dit op met de chef marketing en de chef sales van jouw bedrijf. Door de podcast goed op bouwen en te verpreiden onder je personeel breng je het hele team in één keer op niveau voorafgaand de heropening. We bieden naast veel insights ook concrete handvatten waarmee sales weer in contact kan treden met je klanten. De podcast wordt geleid door onze eigen podcast host en food trendwatcher Gijsbregt Brouwer.