We hebben allemaal wel eens een livestream gevolgd. De laatste maanden waarschijnlijk meer dan ooit. Een spreker die zijn verhaal vertelt met de bijbehorende slides ernaast. Bij een livestream waar je alleen kan luisteren, is de engagement vaak laag en loop je het risico dat daardoor de bezoekers nog één of twee andere dingen tegelijkertijd doen. Hierdoor krijgen ze niet alle informatie die je als bedrijf wilt delen mee en is er de kans dat ze juist de cruciale boodschap missen. De oplossing voor dit probleem: het hybride evenement. 

Een hybride evenement is een evenement dat fysiek plaatsvindt en waar tegelijkertijd ook een online publiek aan deelneemt. Het online gedeelte is hier meer dan alleen een livestream. Om van een hybride evenement te mogen spreken, moet het onlineonderdeel interactief zijn. De essentie van een hybride evenement is dat zowel een fysiek als een online publiek op hetzelfde moment dezelfde ervaring deelt.

Het organiseren van grote evenementen – op de manier zoals we die gewend zijn – zal de komende tijd vanwege corona nog niet mogelijk zijn. Daarom hebben we het beeld van ‘klassieke evenementen’ losgelaten en zijn we op zoek gegaan naar passende alternatieven die aan de richtlijnen van het RIVM voldoen. Een hybride evenement kan de uitkomst bieden om toch meer publiek en betrokkenheid te genereren.

Om met een hybride evenement een goede indruk te maken op de bezoekers, moet er goed nagedacht worden over de uitvoering, het geluid, de lichten, de presentaties en aankleding, alles moet goed samenkomen. De belevenis van de online bezoekers speelt een hele belangrijke rol. Bij het bedenken van een concept voor een hybride evenement leggen wij dan ook de focus op interactie met het online publiek. De online deelnemers moeten zich onderdeel voelen van het evenement.

Bij een hybride evenement is de technologie minstens net zo belangrijk als de belevenis, interactie en betrokkenheid. Een goede voorbereiding is cruciaal en er moet gedegen getest worden om er voor te zorgen dat de live uitzending foutloos verloopt. Bij het oppakken van de organisatie van een hybride evenement zorgen wij dat alles, van de aankleding tot de technologie goed geregeld is.

Naast het vergroten van het bereik heeft een hybride evenement nog een aantal andere grote voordelen. Zo kent het ook een goede meetbaarheid. De kosten per lead zijn bijvoorbeeld goed in kaart te brengen bij een hybride evenement. Ook kan je verschillende salesactivaties toevoegen aan je evenement. Denk bijvoorbeeld aan een gratis test box of kortingscodes die je achteraf naar alle online bezoekers stuurt. De mogelijkheden zijn bij een hybride evenement legio.

Een hybride evenement organiseren kan het bereik en de sales enorm vergroten. Zo kan iemand uit Groningen deelnemen bij een beurs in Maastricht zonder een aantal uur te reizen. Wil je een hybride evenement organiseren, maar weet je niet waar je moet beginnen? Het team van de Buik Food Marketing Agency helpt je graag verder. Neem vrijblijvend contant met ons op om de mogelijkheden te bespreken.